Hoe je hotel of B&B winstgevender maken met een optimale prijszetting

Hevige concurrentie, stijgende vaste kosten en personeelstekorten vormen serieuze uitdagingen in de huidige horecasector. Om winstgevend te blijven, moeten hospitality-professionals zich aanpassen en hun prijsstrategieën verfijnen. Heb je niet voldoende personeel, tijd of expertise hiervoor? Lees dan verder om te leren hoe je efficiënt een winstgevende prijsstrategie kan implementeren!

Stardekk
Stardekk
22/5/2024

Waarom elk hotel een goede prijsstrategie nodig heeft

In uitdagende tijden als deze is het cruciaal om je prijsstrategie rendabeler en efficiënter te maken. De juiste prijs op het juiste moment bieden via een dynamische prijszetting is de beste – zo niet de enige – manier om de concurrentie te verslaan en meer te verdienen per kamer of boeking.

Een dynamische prijsstrategie houdt in dat je precies de prijs vraagt die de gast op dat moment bereid is te betalen. Op die manier verlies je geen boekingen door te hoge prijzen en lijdt je winstgevendheid niet onder het te goedkoop vullen van kamers in verhouding tot je kosten. 

Gasten die een overnachting boeken, begrijpen en aanvaarden tegenwoordig meestal de noodzaak van iets hogere tarieven. Aan de andere kant kan het bieden van competitieve (lagere) tarieven op strategische momenten je zichtbaarheid op OTA's en metasearch-zoekmachines bij het juiste publiek vergroten, wat resulteert in meer boekingen.

Dynamische prijzen hanteren is essentieel, maar kan ook veeleisend zijn. Dagelijks je tarieven aanpassen vereist het volgen van trends, prijzen van concurrenten, marktomstandigheden, ... In wat volgt laten we je zien hoe je deze uitdagingen kan overwinnen en je prijsstrategie op een efficiënte manier kan verbeteren.

Hoe de prijsstrategie van je hotel of B&B verbeteren

Pas je kamerprijzen dagelijks aan

Een dynamische prijsstelling is niet meer alleen voorbehouden aan de grote spelers. Het is een essentieel onderdeel geworden van het rendabel runnen van een hotel, B&B of vakantiewoning. Door je kamerprijzen regelmatig aan te passen op basis van de vraag, kan je meer aanrekenen tijdens piekmomenten en kortingen aanbieden wanneer het rustiger is. Dit houdt je hotel het hele jaar door concurrerend en zorgt ervoor dat je altijd de best mogelijke prijs krijgt voor elke kamer, wat je winstgevendheid bevordert.

Kijk niet alleen naar hoog- versus laagseizoen en weekdagen versus weekenden, maar pas je prijzen vaker aan. Verhoog je prijzen naar aanleiding van evenementen in de buurt, verlengde weekenden, concurrenten en je real-time bezettingsgraad. Als je hotel bijvoorbeeld onverwacht bijna volgeboekt is, kan je een hoger tarief vragen voor de resterende kamer(s).

Hierdoor kan je ook scherpere tarieven en promoties aanbieden (bv. gratis ontbijt inbegrepen, vroegboekkorting of last-minute-korting) op momenten dat er minder vraag is om boekingen en langere verblijven te stimuleren.

Dynamische prijszen hotelkamers
Dynamische prijszetting hotelkamers

Automatiseer de prijsstelling van je hotel

Het implementeren van een winstgevende prijsstrategie - hoewel cruciaal - kan erg complex en tijdrovend zijn. Daarom kiezen steeds meer accommodatie-eigenaren voor geautomatiseerde dynamische prijzen. Dankzij nieuwe technologie is een dynamische prijszetting nu ook toegankelijk voor accommodaties die misschien niet beschikken over het personeel, de tijd of de knowhow die deze taak gewoonlijk vereist.

Pricing Manager – onze slimme geïntegreerde prijszettingstool – automatiseert je prijsstrategie door middel van dagelijkse prijsaanbevelingen op basis van data. De tool kijkt naar historische trends, realtime marktomstandigheden, je eigen bezettingsgraad en de tarieven van concurrenten om optimale prijzen voor je accommodatie te bepalen voor maximale inkomsten. Dankzij de integratie met onze Channel Manager kan je die geoptimaliseerde tarieven rechtstreeks naar al je distributiekanalen sturen voor maximale efficiëntie.

Bied meer waarde in ruil voor hogere prijzen 

Gezien de stijgende personeelskosten en andere vaste kosten zouden accommodaties hun tarieven iets moeten verhogen, vooral omdat reizigers nu bereid zijn meer te betalen voor een overnachting. Tegelijkertijd zijn gasten veeleisender dan ooit, dus zorg ervoor dat je de juiste verwachtingen schept en deze tijdens het verblijf waarmaakt of overtreft.

Verhoog niet alleen je prijzen, maar verhoog ook de geboden waarde of ervaring. Voeg bijvoorbeeld extra voorzieningen toe aan kamers en upgrade bepaalde kamers indien mogelijk naar deluxe kamers of suites. Creëer daarnaast aantrekkelijke pakketten die meer bieden dan een gewoon verblijf en spoor gasten aan om voor de optie met hogere waarde te kiezen in plaats van het (goedkoopste) standaardtarief.

Belangrijk hierbij is om al deze speciale voordelen en voorzieningen duidelijk naar voren te brengen op je website, directe boekingsmodule en andere boekingskanalen met foto's en gedetailleerde beschrijvingen. Op deze manier zien gasten niet alleen de prijs, maar ook de geweldige waarde die ze ervoor krijgen.

Je prijszetting optimaliseren? Probeer het nu gratis

Wil je het giswerk uit je prijsstrategie halen en het proces automatiseren? Je kan nu de voordelen van Pricing Manager ontdekken tijdens een gratis proefperiode van 14 dagen. Vul onderstaand formulier in en start met het boosten van je boekingen, omzet en winstgevendheid!

Also read

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!

Hoe je Booking Engine optimaliseren voor de feestdagen?

Kerstvakantie op locatie of toch liever thuis? 3 boekingtrends voor België en Nederland!