Boost je business dankzij de juiste software en integraties

Als uitbater van een hotel, B&B of vakantiewoning heb je steeds twee doelen voor ogen: je wil meer boekingen én een hoger rendement, maar je droomt ook van minder administratie waardoor je je meer kan focussen op je gasten. Dankzij performante hotelsoftware en oneindige integratiemogelijkheden liggen deze doelen voor iedere accommodatie-uitbater binnen handbereik. Ontdek in dit artikel wat de mogelijkheden zijn.

Stardekk
Stardekk
10/6/2021

Meer boekingen via je eigen website en via OTA's

De dag van vandaag stromen reserveringen via verschillende kanalen binnen. Enerzijds via je eigen website, maar ook via diverse online travel agencies (OTA’s). Al deze kanalen kan je moeilijk allemaal handmatig beheren. Een centraal beheer via de Channel Manager zorgt dat al je mogelijke boekingskanalen op punt staan én elkaar versterken.

We geven je alvast enkele tips:

#1: Zorg dat je eigen website uitnodigt tot boeken

Rechtstreekse boekingen zijn commissievrij en dus uitstekend voor een hoger rendement. Zorg dus dat gasten snel wegwijs geraken op je website en geïnspireerd worden.

Wij bieden daarom handige templates aan om jouw website nog aantrekkelijker te maken. Deze zijn aanpasbaar aan jouw look& feel en dragen bij tot een goed converterende, overzichtelijke website.

Breid jouw website uit met een online reserveringsmodule of booking engine. Zo klanten vlot en veilig reserveren. De handige ratebox zorgt bovendien voor een handige overview van alle tarieven.

Boost je business dankzij de juiste software en integraties

#2: Promoot je online zichtbaarheid via OTA’s

Je eigen website is één ding, maar het is ook nodig om via andere kanalen jouw accommodatie aan het grote publiek te tonen. Via de Connectivity Marketplace vind je een uitgebreid aanbod aan OTA’s waarmee je kan koppelen, gaande van grote spelers zoals Booking.com of Airbnb, maar ook kleinere lokale spelers.

Ben je met je accommodatie op meerdere kanalen aanwezig, dan is het belangrijk dat je dit excellent kunt managen en dat je je prijzen en beschikbaarheden in één systeem kan beheren. Ideale software hiervoor is de Cubilis Channel Manager, die eigenlijk fungeert als de motor voor al jouw reservaties.

#3: Laat betalingen veilig verlopen

Een vlotte boeking en betaling vergroot de klantentevredenheid. Er zijn diverse payment providers beschikbaar waarmee je kan koppelen en waardoor je gasten kunnen kiezen voor hun betalingsmethode.

#4: Zet ook in op Metasearch

Prijs is één van de belangrijkste doorslaggevende factoren in het boekingsproces.

Wanneer een reiziger een zoekopdracht invoert op een metasearch site, krijgt deze niet alleen accommodaties te zien die aan de zoekopdracht voldoen, maar worden meteen ook de kamerprijzen van op verschillende boekingsplatformen geafficheerd. Zo ziet de reiziger meteen via welke boekingssite hij het voordeligst kan boeken.

Een metasearch site is dus géén boekingssite. Het vergelijkende platform leidt de bezoeker naar de verschillende boekingssites die de kamer in kwestie adverteren op het platform.

"Door jouw eigen website via metasearch te gaan promoten, vergroot je online wel je zichtbaarheid."

Doordat de prijs op je persoonlijke website (vaak lager) meteen vergeleken wordt met de prijs die je vraagt op andere boekingskanalen (vaak hoger), verhoog je meteen ook de kans op rechtstreekse boekingen.

Bij Google Hotel Ads en TripAdvisor bijvoorbeeld betaal je per reservatie (cost per acquistion). Bij Trivago en HotelsCombined betaal je wanneer men doorklikt naar je website (cost per click).

#5: Opteer voor aansluiting bij een GDS

Een Global distribution System (GDS) is een belangrijk distributiekanaal voor grotere accommodaties (> 20 kamers). Het is een wereldwijd netwerk dat de beschikbaarheid en prijzen van vliegtuigmaatschappijen, autoverhuurbedrijven en hotels doorgeeft aan reisbureaus (zowel fysiek als online).

Bij een GDS sluit je niet rechtstreeks aan, maar via een GDS-provider. Deze integreren met je channel manager waardoor je al je distributiekanalen vlot kan beheren. Via Stardekk kun je aansluiten bij diverse GDS-partijen.

#6: Minder administratieve taken

Facturatie en administratie nemen een belangrijk deel van je tijd in. Met een Property Management Systeem (PMS) kan je deze workload aanzienlijk verminderen. Kies uit talrijke PMS-toepassingen en ga voor meer focus op je gasten. Met een PMS verloopt de check-in en check-out sowieso veel gestroomlijnder en dankzij rapportage en handige dashboards kan je een perfect overzicht bewaren.

#7: Vereenvoudig je facturatie en rapportage

Naast een vlotte check-in en check-out maakt ook een correcte overzichtelijke facturatie een belangrijk deel uit van de gastenervaring.

Met een Cloud PMS genereer je snel verplichte rapporten of exporteer je belangrijke analysedata, maar heb je ook een snellere financiële afhandeling en minder administratie.

Een koppeling met jouw boekhoudsysteem behoort ook tot de mogelijkheden. Dit verbetert aanzienlijk de communicatie met jouw boekhouder of financiële afdeling.

Boost je business dankzij de juiste software en integraties

#8: Ga voor een geautomatiseerde, persoonlijke benadering

Nog voor de gasten bij jou over de drempel stappen, wil je ongetwijfeld al een band met hen opbouwen. Dankzij geautomatiseerde mailings bijvoorbeeld kan je hen zelfs nog voor de check-in persoonlijk benaderen. Met behulp van deze gepersonaliseerde e-mail templates informeer je hen op voorhand over toeristische bezienswaardigheden en restaurants in de buurt, het weer op de dag van aankomst, …

Ook na hun verblijf kun je het contact warm houden en hen mailen voor een review.

#9: Ga voor een gestroomlijnd management

Er zijn tal van integraties op de markt die het verblijf van jouw gasten nog aangenamer kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan een performant KEY-systeem zodat de gasten 24 op 24 de kamer en hotel binnen kunnen of een intelligent kassasysteem (POS) zodat jouw facturatie feilloos verloopt.

Gebruik extra tools om jouw business te boosten

Je kan de uitbating van jouw accommodatie dankzij andere software nog naar een hoger niveau tillen. Zo kan je marketingtools inschakelen om jouw mailings geautomatiseerd te laten verlopen, denk maar aan bv. Oaky of Emailinglist.  

Besteed ook aandacht aan je optimale prijsstrategie door middel van revenue management software. Dankzij deze tools bied je je kamers aan op het juiste moment, tegen de juiste prijs, aan de juiste gast.

Tot slot is het ook belangrijk om te streven naar een zo hoog mogelijke gastentevredenheid, dit kan door middel van reputation management. Met Reputation management software kan je meer reviews generen, jouw reputatiescore verhogen en de communicatie met je gasten automatiseren.

Boost je business dankzij de juiste software en integraties

Wil ook jij je business boosten met de juiste software? Vraag een free trial aan.

Also read

Hoe je hotel of B&B winstgevender maken met een optimale prijszetting

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!

Hoe je Booking Engine optimaliseren voor de feestdagen?