Hoe ga je als hotelier om met de PSD2 regelgeving? 4 scenario’s om te volgen!
Vanaf 1 januari 2020 gaat de PSD2 regelgeving van kracht, ook voor de hospitality sector. Deze nieuwe richtlijn met betrekking tot betalingsverkeer maakt online betalen eenvoudiger, maar vooral veiliger voor de consument. Gezien je als hospitality professional vaak werkt met betalingsgaranties om no-shows tegen te gaan, ga je even best na op welke manier je jouw betalingen PSD2 conform kunt laten verlopen. Er zijn 4 mogelijke pistes!
Scenario 1: Klanten laten betalen bij check-in of check-out
De traditionele manier van werken kan uiteraard nog steeds. Je kunt je gasten gerust aan het begin of einde van hun verblijf ter plaatse laten betalen. Op die manier hoef je geen bijzondere stappen te ondernemen. Een nadeel hierbij is echter dat je geen betalingsgarantie hebt in het geval van no-shows.
Scenario 2: Online betaling via je Booking Engine, zonder betalingsprovider (PSP)
Via de boekingsmodule op je persoonlijke website kunnen gasten vlot een kamer reserveren. Is jouw booking engine niet gekoppeld aan een betalingsprovider? In dit geval heb je vanaf 1 januari geen betalingsgarantie meer bij no-shows, zelfs al vraag je de kredietkaartgegevens van de gast tijdens het online boekingsproces. De nieuwe PSD2 regelgeving stelt namelijk dat het niet langer voldoende is om enkel de kredietkaartgegevens van een klant te vragen wanneer je een online betaling wil uitvoeren.
De huidige garantiemodule in de Stardekk Booking Engine (op basis van kredietkaartgegevens) blijft wel bestaan, maar vanaf 1 januari bestaat dus de kans dat je het verschuldigde bedrag niet meer kunt crediteren wanneer je niet gekoppeld bent met een betalingsprovider (PSP).
Scenario 3: Online betaling via OTA’s
Indien je met diverse online travel agencies (OTA’s) werkt, vraag dan aan deze partijen meer informatie over de PSD2-wetgeving.
Zo kom je te weten of jouw gekoppelde partners PSD2 conforme transactiemogelijkheden aanbieden én kun je achterhalen of het voor jou interessant is hiervan gebruik te maken.
Scenario 4: Online betaling via je Booking Engine, met betalingsprovider (PSP)
Dit is de veiligste situatie voor elke accommodatie-eigenaar. Het is namelijk aan te raden gebruik te maken van een betalingsprovider (PSP) wanneer je online betalingen aanbiedt én garanties wil hebben bij no-shows. Door samen te werken met een betalingsprovider zijn zowel jij als je klant verzekerd van een veilige betaling.
Maak je gebruik van Stardekk software? Dan kun je koppelen met volgende partners (PSPs): Cubilis Marketplace.
Heb je de keuze gemaakt en wens je jouw Stardekk software te koppelen met een betalingsprovider? Vraag via onderstaand formulier de activatie aan.
"Het is aan te raden gebruik te maken van een PSP wanneer je garanties wil bij no-shows."
Wat met directe reservaties via telefoon, e-mail of walk-ins?
Telefoon- en e-mailverkoop (MOTO: Mail Order & Telephone Order) zou één van de uitzonderingen zijn. Om de betaling in ontvangst te nemen, moet de creditcardlezer geconfigureerd zijn op transactietype MO-TO en kun je de betaling dus gewoon verwerken op basis van kredietkaartgegevens van de klant. Dit proces staat geheel los van de Stardekk software en diensten. Verdere informatie hieromtrent kan je vinden bij je leverancier van je betaalterminal.
Meer informatie?
Wens je meer informatie? Laat het ons weten via onderstaand formulier. We contacteren je zo snel mogelijk.