Het Gouden Tijdperk van de hoteltechnologie – webinar Roomdex

Op 18 mei staken 7 toonaangevende hotelsoftware bedrijven virtueel de koppen bij elkaar om ideeën uit te wisselen over de nieuwste technologieën in de hospitality sector. Het webinar werd georganiseerd door softwareontwikkelaar Roomdex en ook Vincent Goemaere, CEO en oprichter van Stardekk was van de partij.

Stardekk
Stardekk
27/5/2021
Het Gouden Tijdperk van de hoteltechnologie – webinar Roomdex

Vincent Goemaere schoof bij aan de virtuele ronde tafel, samen met volgende software experts:

- David Purcell, Director Software Development bij Infor

- Kevin King, COO bij Shiji Group

- Bob Graham, CEO bij Eventtemple

- Laurent Cardot, CEO en Co-Founder van Ariane Systems

- Jos Schaap CEO en Co-Founder bij ROOMDEX

Samen hadden ze het uitgebreid over “het Gouden Tijdperk van de hoteltechnologie” en welke uitdagingen en kansen dit voor de hotelier met zich meebrengt.

Connectivity is key

Vincent Goemaere (Stardekk) benadrukte tijdens het webinar eerst en vooral het belang van connectivity. Via de Connectivity Marketplace van Stardekk kan de hotelier kiezen uit een uitgebreid aanbod aan apps en tools om zijn business te boosten.

Vroeger, pakweg 15 jaar geleden, communiceerden alle verschillende kanalen en partijen los van elkaar. Vandaag moeten alle oplossingen (PAY, PMS, OTA, …)  met elkaar verbonden zijn en moeten we ten allen tijde de beleving van de gast centraal stellen. De gast wil het gevoel hebben dat hij overal op dezelfde manier behandeld wordt, onafhankelijk van het touchpoint. Ook de hotelier wordt zich daar meer en meer van bewust.

Covid heeft trouwens de digitalisering een stevige boost gegeven. Voorheen stonden sommige hoteliers nogal aarzelend tegenover nieuwe technologieën. De wereldwijde pandemie veranderde echter de mindset voorgoed, waardoor de hotelier zelf op zoek ging naar nieuwe apps en technologieën om het de gasten zo aangenaam mogelijk te maken, maar ook om de dagelijkse operationele taken te vereenvoudigen. Online check-in en check-out mogelijkheden, online betalen, keyless technologie, … Het zijn slechts enkele zaken die door de covid-pandemie een opmars kenden.

“Hoteliers benaderen ons nu heel vaak zelf met de vraag of wij geen geschikte softwareoplossing kunnen aanbieden voor specifieke problemen die ze hebben of dat we hen in contact kunnen brengen met de juiste partners.”, liet Vincent Goemaere zich nog ontvallen.

"We moeten ons concentreren en voorbereiden op de toekomst."

Vincent Goemaere

Het Gouden Tijdperk van de hoteltechnologie – webinar Roomdex

De eigen hotelwebsite blijft belangrijk

Dankzij connectivity wordt een hotel gepromoot op tal van OTA’s, maar Vincent Goemaere onderstreepte nogmaals het belang van een goed converterende eigen hotelwebsite. Online travel agencies zijn inderdaad niet meer weg te denken als distributiekanaal, maar uit onderzoek bij de Stardekk-klanten blijkt dat maar liefst 50% van de hotelgasten na het ontdekken van een geschikt hotel op een OTA toch nog de persoonlijke hotelwebsite opzoekt. Het is dus heel belangrijk dat deze bezoekers daar converteren en dat kan alleen als ze vlot hun weg naar een reservatie kunnen vinden. Bovendien zijn deze reserveringen commissievrij, wat dus alleen maar het rendement van de accommodatie ten goede komt.

“Elk hotel moet een vlot boekingsproces aanbieden op zijn eigen website, want de nieuwe generatie, de zogenaamde Generatie Z, is opgegroeid met smartphones, tablets en allerhande app-toepassingen. Ze vinden dus veilig online betalen en een vlot boekingsproces een evidentie en gaan sneller afhaken als dit niet ok is."

Het Gouden Tijdperk van de hoteltechnologie – webinar Roomdex
“Gebruik je eigen website als sales tool en communicatiemiddel met je gasten”

Vincent Goemaere

We moeten nu in actie schieten

“Stilstaan is achteruitgaan! Dit is in alle sectoren zo”, besloot de CEO van Stardekk. “Een hotelier mag zich niet afvragen of hij al dan niet zal meegaan met de nieuwe technologieën, maar wannéér hij dit zal doen. De generatie die er nu aankomt, Generatie Z, verwachten geavanceerde technologie ook tijdens hun verblijf. Hoteliers die nieuwe technologieën omarmen zullen voldoen aan de verwachtingen van de gasten en een duidelijke sprong voorwaarts maken tegenover hun concurrenten.”

Bekijk hier het volledige webinar.

Wil je je ook klaarstomen voor de toekomst? En benieuwd welke tools jouw business kunnen boosten?

Vraag een free trial aan.

Also read

[eBook] De ultieme OTA-gids 2024: vind de juiste OTA’s voor jouw hotel of B&B

Ontgrendel de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijsstrategie en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager