Generatie Z: OTA's, pakketreizen en duurzaamheid.

Hoewel "Millennials" nog steeds een belangrijke groep vormen, die geld uitgeeft aan reizen, ligt de focus nu al op een nieuwe opkomende categorie ... Gen Z! Deze nieuwe generatie zal uiterst belangrijk zijn voor de heropbouw van de reisindustrie na de COVID-19 crisis. Waarom moet je Generatie Z begrijpen en hoe kun je deze reizigers aantrekken? Lees mee!

Stardekk
Stardekk
28/9/2021

Waarom je Gen Z moet begrijpen

Het juiste moment

Gen Z'ers zijn de jongeren die na 1996 geboren zijn. Te jong om geld uit te geven aan reizen zeg je? Denk nog eens na! Nu de oudste Gen Z'ers volwassenen worden die gaan werken en de jongere hun ouders beïnvloeden bij het kiezen van reisbestemmingen, is de aanwezigheid van deze generatie voelbaar in de economie van vandaag.

Hoog tijd om deze generatie reizigers eens van naderbij te bekijken. Reizigers zijn het inderdaad: uit onderzoek voor de Wereldorganisatie voor Toerisme (UNWTO) is gebleken dat jongeren reizen echt als een essentieel element van hun leven beschouwen*.

"Bijna twee derde van de Gen Z-reizigers plant "wraakreizen" om de verloren reizen als gevolg van de COVID-19-crisis goed te maken."

Expedia Group

Gen Z = grote doelgroep

Wanneer we kijken naar de huidige demografische structuur van de wereldbevolking, is "jeugdig" het woord om het te beschrijven! Jongeren van 20 jaar en jonger vertegenwoordigen het grootste deel van de wereldbevolking. Daarom is het van cruciaal belang Gen Z te begrijpen en tegemoet te komen aan hun reisvoorkeuren, want zij zullen zeer binnenkort, zo niet nu al, een grote impact hebben op het wereldwijde toerisme.

Generatie Z: OTA's, pakketreizen en duurzaamheid.

Er zijn aanzienlijke verschillen tussen de continenten als het gaat om het aandeel van Gen Z in de totale bevolking. Als we de bevolking van Europa vergelijken met die van Azië, zien we duidelijk een groot contrast. Azië heeft een veel grotere bevolking van 30 jaar en jonger, terwijl het grootste deel van de Europese bevolking tussen de 30-50 jaar oud is. Wil je als accommodatie-eigenaar in Europa Gen Z'ers aantrekken? Dan zou je eens kunnen kijken naar de Aziatische reismarkt! Welke OTA's gebruiken Aziatische reizigers vaak? Via welke platformen boeken deze jongeren hun reizen?

Gen Z & OTA's

Digital natives

Gen Z is de eerste generatie digital natives. Deze generatie is van jongs af aan opgegroeid met technologie om zich heen. Dit heeft zeker een impact op hun gedrag vandaag: 64% van de Gen Zers zegt dat ze "constant online" zijn, 57% geeft aan dat ze zich onveiliger voelen zonder hun mobiele telefoon dan zonder hun portemonnee.*

Promoot je jouw accommodatie op Social Media? Het zou een goede manier kunnen zijn om Gen Z aan te trekken, aangezien deze generatie veel tijd op hun mobiele telefoon doorbrengt, vooral om Social Media te checken. Platformen zoals Pinterest en Instagram - zeer beeldgedreven - zijn een belangrijke bron van inspiratie bij het kiezen van reisbestemmingen. Bekijk zeker ons eBook vol tips & tricks om je social media aanpak naar een hoger niveau te tillen!

Online boeken

Gen Z'ers boeken reizen met behulp van een smartphone of andere mobiele apparaten. Een mobielvriendelijke website met Booking Engine is een must om die kijkers om te zetten in boekers.

Een andere interessante bevinding om in gedachten te houden is dat Gen Z consumenten - volgens een studie van Expedia Group - zich wenden tot online reisbronnen om hun reizen te plannen, met name online travel agencies! De pandemie heeft deze trend versterkt: Gen Z'ers wenden zich 31% meer tot OTA's dan vóór de COVID-19-crisis.

"Gen Z'ers wenden zich 31% meer tot OTA's dan vóór de COVID-19-crisis."

Expedia Group

Wil je meer online zichtbaarheid voor jouw accommodatie creëren door je kamers te promoten op populaire online boekingsplatformen? Kies de juiste OTA's voor jouw hotel of B&B! We schreven er vorig jaar een artikel over en alle tips zijn nog steeds van toepassing.

Natuurlijk is het cruciaal om boekbaar te zijn op verschillende boekingsplatformen, maar er zijn meer manieren om je online aanwezigheid te verbeteren. Bekijk ons laatste artikel om inspiratie op te doen!

Loyaliteit en packages

Waarom zijn Gen Z'ers zo enthousiast om hun reizen te boeken via OTA's? Wel, deze generatie is prijsgevoeliger en gaat op zoek naar de best mogelijke deal. Daarom zouden ze OTA's gebruiken om meerdere reizen tegelijk te boeken, want OTA-loyaliteit loont: 28% van de Gen Z-reizigers is lid van een OTA-loyaliteitsprogramma*.

Ze geven ook de voorkeur aan OTA's voor hun pakket deals. Uit het rapport van Expedia Group blijkt dat meer dan één op drie Gen Z'ers in 2020 een dynamisch pakket geboekt heeft.

Zelf kan je ook op deze pakket-trend inspelen door samen te werken met touroperators zoals G2 Travel . Deze derde partij vormt partnerships met hotels, om zo naadloze reispakketten aan reizigers aan te bieden.

Gen Z & Social Impact

Een andere belangrijke eigenschap van Gen Z om je hoofd over te buigen is sociaal bewustzijn. Gen Z is opgegroeid in een maatschappij die zich volledig bewust is van het belang van persoonlijke gezondheid, de gevolgen van de financiële crisis en de effecten van klimaatverandering. Daarom spelen thema's als inclusie & diversiteit, duurzaamheid en mentale gezondheid een grote rol in hun overtuigingen en zelfs hun reisgedrag.

Deze generatie overweegt eerder duurzame reisopties om hun voetafdruk te verkleinen. Wil je deze reizigers aantrekken? Dan moet je engagement tonen! Heb je al gehoord van het Green Key-label? Zo niet: lees ons artikel over Hoe duurzaam zijn met Green Key?

*Bronnen: European Travel Commission (ETC) Study on Generation Z Travellers, Expedia Group and Phocuswire .

Jouw online zichtbaarheid verbeteren en Gen Z aantrekken?

Als je beslist om jouw accommodatie op meerdere online boekingsplatformen te promoten, dan heb je echt een Channel Manager nodig om de tarieven & beschikbaarheid op alle platformen te beheren. Met Cubilis Channel Manager is het eenvoudig! Manage alles vanuit één centraal systeem. Meer info op Cubilis.com! Wil je het gratis uitproberen? Dat kan!

Also read

Hoe je hotel of B&B winstgevender maken met een optimale prijszetting

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!

Hoe je Booking Engine optimaliseren voor de feestdagen?