5 tips om je business te boosten!

Niet zeker wat je nu nog kan doen om je business te boosten? Deze 5 tips brengen wat inspiratie!

Stardekk
Stardekk
14/9/2020

#1 Last minute boekingen zijn hot, speel hierop in!

We doken even in de cijfers en constateerden dat last minute boekingen erg in trek zijn. Zo zien we dat reizigers in België deze zomer gemiddeld 4 dagen voor de start van hun vakantie de boeking voltooiden, terwijl dit in januari nog zo’n 20 dagen op voorhand was. In Nederland is het verschil nog iets groter: 4 dagen deze zomer versus 27 dagen in januari.

5 tips om je business te boosten!
5 tips om je business te boosten!

De onzekere en wisselende reisadviezen spelen hier hoogstwaarschijnlijk een grote rol in. Het is dan ook belangrijk om als accommodatie-eigenaar hier goed op in te spelen! Hoe? Maak gebruik van last minute promoties en probeer zo meer gasten te overtuigen om een verblijf bij jou te boeken. Je kunt een bepaalde kortingscode toekennen in je (Cubilis) Booking Engine voor last minute reserveringen. Ook op online boekingskanalen (zoals bijvoorbeeld Booking.com) kun je last minute promoties inrichten om zo extra aandacht te trekken.

#2 Je bezettingsgraad verhogen? Alternatieve denkpistes!

5 tips om je business te boosten!

Komen er minder toeristen langs in jouw regio en zoek je naar nieuwe mogelijkheden om je bezettingsgraad alsnog te verhogen? Denk dan misschien eens aan alternatieve manieren om jouw beschikbare kamers te verhuren. Zo kun je je kamers niet alleen verhuren als slaapkamer maar ook als:

  • Office room: een stille ruimte waar in alle rust geconcentreerd gewerkt kan worden. Volledig covid-proof!
  • Instructielokaal: waar online fitness lessen of andere cursussen kunnen worden opgenomen of live kunnen uitgezonden worden.
  • Wees creatief en bedenk bijzondere arrangementen waar tegenwoordig wel vraag naar is. Aantrekkelijke vergaderarrangementen of unieke vergaderzalen bijvoorbeeld.

#3 Trek lokale gasten aan!

Toeristen kiezen sinds juni voornamelijk voor lokale bestemmingen en bij voorkeur nog in eigen land. In de periode voor 1 juni was 32% van de gasten in België een Belg, vanaf 1 juni is dit gestegen naar 59%. Ook in Nederland merken we een stijging van 37% naar 50% Nederlanders die een vakantie in eigen land boeken.

Probeer dus extra promoties in te richten voor lokale gasten, maar vergeet ook niet om samen te werken met lokale partners zoals Logeren in Vlaanderen, Tabanaa, dienst Toerisme van je stad of provincie... Bepaalde OTA’s spelen ook sterk in op lokaal toerisme, ontdek hier alle OTA’s waar de Cubilis Channel Manager mee koppelt.

5 tips om je business te boosten!
5 tips om je business te boosten!

#4 Aangepaste annuleringsvoorwaarden? Flexibiliteit loont!

Flexibiliteit wordt op prijs gesteld in deze onzekere tijden! De geruststelling dat er eenvoudig geannuleerd kan worden (zonder al te veel kosten), maakt het online reserveren laagdrempelig voor twijfelende reizigers. Wil je de kans op boekingen verhogen, pas je annuleringsvoorwaarden dan aan indien nodig. Bovendien kun je deze gunstige annuleringsvoorwaarden gebruiken als extra selling point. Laat de kans niet liggen en communiceer duidelijk over deze voorwaarden. Enkele voorbeelden hoe je dit kunt aanpakken:

5 tips om je business te boosten!
  • Vermeld je flexibele annuleringsvoorwaarden op je website (op een belangrijke pagina die veel bezocht wordt of als extra direct boekingsvoordeel in de Ratebox).
  • Herinner de gast ook tijdens het boekingsproces aan de gunstige annuleringsvoorwaarden. In de Cubilis Booking Engine kun je wat extra informatie geven bij de prijzen van de kamers, annuleringsvoorwaarden zijn hier zeker een optie. Ook bij de beschrijving van de kamers kun je deze informatie kort vermelden.
  • Stel je gasten extra gerust in de bevestigings e-mail van de reservatie. Zo kijken ze zonder zorgen uit naar hun verblijf.

#5 Verkoop cadeaubonnen en creëer extra omzet!

Veel reizigers wachten nog steeds veiligere tijden af om drukke steden of de klassieke, populaire bestemmingen te bezoeken. Het aanbieden van cadeaubonnen kan een oplossing bieden. Je ontvangt momenteel misschien nog geen gasten, maar wél extra omzet die je door de mindere perioden heen helpt. Backstage Hotel ging van start met Younight, deelde dit op social media en zag mooie resultaten, misschien een piste waard om zelf ook eens te proberen?

Heb je vragen of opmerkingen?

Neem gerust contact met ons op of laat hieronder via het formulier een berichtje na! We helpen je graag verder.

Also read

Hoe je hotel of B&B winstgevender maken met een optimale prijszetting

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!

Hoe je Booking Engine optimaliseren voor de feestdagen?